Gaat de verdubbeling van de N33 dan toch gebeuren?
Boven op het bedrag van 22 miljard euro, dat bedoeld is voor het herstel van Groningen, komt nog een extra bedrag van 395 miljoen euro. Dit geld is bedoeld voor de verdubbeling van de N33. Het gaat dan om het traject tussen Zuidbroek en de Eemshaven. In het verleden was er al eens geld beschikbaar om deze werkzaamheden uit te voeren. Helaas ging het project niet door omdat het geld dat beschikbaar was gesteld richting de aanleg van de nieuwe zuidelijke Ringweg in Groningen ging. Maar nu kan het plan van de verdubbeling van de N33 dan toch echt doorgaan.
Verdubbeling N33 belangrijk
De verdubbeling van de N33 is om verschillende redenen belangrijk. De leefbaarheid in Noordoost Groningen staat al jaren onder druk. Er zijn verschillende redenen die daarvoor zorgen, de aardbevingen, krimp en economische tegenwind dragen bij aan deze druk die op het gebied en de bewoners ligt. Met de verdubbeling van de N33 krijgt de economische ontwikkeling in het gebied een impuls. Het zal de situatie op economisch vlak verbeteren en bevorderen, mede omdat de bereikbaarheid van de regio in positieve zin toeneemt. Ook wordt er gekeken naar mogelijkheden om de weg veiliger te maken.
De bedrijvigheid in de Eemsdelta is in de afgelopen jaren flink toegenomen en nog steeds is het gebied enorm in ontwikkeling. Het is dan ook belangrijk dat de bereikbaarheid richting het gebied goed is. Dat laat nu te wensen over. Dit is van invloed op de verdere ontwikkelingen van het gebied. In de Eemsdelta zien we dat een aantal sectoren rijk vertegenwoordigd is, zoals, energie, chemie, logistiek en agri en food. Deze bedrijven lopen er, net als nieuw te vestigen bedrijven, tegenaan dat de bereikbaarheid niet optimaal is. Daar komt nu dan echt verandering in voor de toekomst.
Wat gaat er gebeuren
De N33 krijgt twee rijbanen met elk twee rijstroken, deze aanpassing begint net ten zuiden van het knoppunt Zuidbroek en gaat door tot aan de aansluiting N362 – Holeweg. De verdubbeling zal voldoen aan alle landelijke eisen voor verkeersveiligheid. De aanleg van de verdubbeling zal volledig energieneutraal gebeuren, althans dat is de ambitie die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Groningen samen hebben uitgesproken.
Het komt erop neer dat naast het energieverbruik van de weg ook het verbruik van de aanleg ervan wordt gecompenseerd. Dit is nog niet eerder toegepast bij een rijksweg.
Niet gezegd dat er meteen begonnen kan worden
Nu het geld beschikbaar is gesteld is niet gezegd dat er meteen met de verdubbeling begonnen kan worden. Eerst moet de Tracéwetprocedure voor de N33 Midden van Zuidbroek naar Appingedam worden afgerond. Voor de N33 Noord tussen Appingedam en de Eemshaven moet deze procedure nog gestart worden. Tijdens de procedure wordt gekeken en onderzocht wat wel en niet mogelijk is. Ook moeten er afspraken gemaakt worden over stikstof en de uitvoering.
Al met ziet het er in ieder geval gunstig uit. De bultjes die er dan nog op de weg liggen zijn zeker op te lossen. Laten we er ook vanuit gaan dat dit gaat gebeuren.
Belangrijk voor de Eemshaven
De verdubbeling van de N33 is ook van groot belang voor de Eemshaven en Delfzijl. De twee zeehavens zijn door het Rijk aangemerkt als havens die van nationaal belang zijn. De bereikbaarheid richting de genoemde havens is dan ook een voorwaarde zodat alle ontwikkelingen kunnen doorgaan en er ook nieuwe plannen gemaakt kunnen worden. Daarnaast zijn er kansen voor de ontwikkelingen van de energietransitie, vergroening van de chemie in deze havens is een speerpunt om een circulaire economie te laten groeien en nieuwe ontwikkelingen en innovaties te creëren.
Grotere plaatje
De verbetering van de infrastructuur is noodzakelijk voor de provincie Groningen. Het gaat niet alleen om de Eemhaven en Delfzijl die er voordeel van hebben dat de N33 wordt uitgebreid. Een intensieve samenwerking tussen de gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Groningen, Oldambt en daarnaast de provincie Groningen, Groningen Seaports, EDR en Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta moet ervoor zorgen dat de verbindingen in het Noorden beter worden. Met betere verbindingen wordt de sociaaleconomische structuur in de noordelijke regio versterkt, wat belangrijk is voor het hele gebied.