Groen transport
Daar waar de elektrische auto steeds meer terrein wint op de weg, gaat het met de bestelauto’s en –busjes, hoewel groei zichtbaar is, nog niet zo hard. De vraag is er wel naar, maar wanneer vervoer zakelijk wordt ingezet telt maar één ding: wat levert het op?
Elektrisch rijden is nog best wel duur in vergelijking met de klassieke energiebronnen. Voorbeeldje: een Peugeot Partner 1.6 HDI heeft een nieuwprijs van €13.200,-. De 100% elektrische variant kost €22.500,-. In dit geval dus 70% meer voor de aanschaf van een bestelbus. De voordelen van elektrisch rijden is het niet meer hoeven volgooien van de dieseltank, de bijtelling is maar 4% en je spaart het milieu, maar je zal heel veel pakketjes moeten wegbrengen om deze meerprijs terug te verdienen.
Gelukkig wil de overheid bedrijven en consumenten stimuleren om elektrisch vervoer aan te schaffen, dus zijn er meerdere financiële voordelen te halen.
1. Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen). Het bpm-tarief voor een personenauto is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Voor een bestelauto is het bpm-tarief een percentage van de netto catalogusprijs. Omdat een elektrische auto geen CO2-uitstoot kent, is deze belasting dus niet van toepassing.
2. Voor bedrijven gelden fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken. De MIA (Milieu Investeringsaftrek) levert een fiscaal voordeel op voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen. Zo kunnen bedrijven voordelig investeren in elektrische en hybride voertuigen of een oplaadpunt.
3. Bezitters van een volledig elektrische personenauto (met 0 gram CO2-uitstoot per kilometer) zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer geldt een halftarief; de helft van de normaal verschuldigde MRB. Het betreft in de praktijk (semi-)elektrische auto’s met bijvoorbeeld een range extender of plug-in hybride-uitvoering.
4. Wanneer een auto geleased wordt, moet er belasting betaald worden, de zogenaamde bijtelling. In het geval van een milieuvriendelijke auto is de bijtelling voor het privégebruik van die auto lager. Hoeveel de bijtelling precies is, hangt af van het moment waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven voor de auto.
5. Naast belastingvoordelen zijn er soms ook lokaal of regionaal subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten.
Groen gas
Groen gas is de duurzame variant van aardgas en wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot het dezelfde kwaliteit heeft als aardgas. Groen gas wordt schoon geproduceerd en is hernieuwbaar. Rijden op groen gas is milieuvriendelijker en voordeliger dan rijden op fossiele brandstoffen als benzine, diesel en LPG. Groen gas wordt ook wel CNG genoemd (Compressed Natural Gas), maar is dus pas groen als het op een duurzame manier wordt geproduceerd.
Rijden op CNG is vaak goedkoper dan rijden op fossiele brandstoffen. Rijden op CNG wordt bij veel kilometers steeds goedkoper ten opzichte van benzine, diesel en LPG. Een groot aantal provincies en gemeenten hebben aanschafsubsidies voor auto’s op CNG. Een CNG-auto heeft een actieradius van 250 tot 500 km. Wanneer er nog een stuk gereden moet worden en er is geen CNG-tankstation in de buurt, dan bestaat er nog de mogelijkheid over te schakelen op benzine. CNG tanken kost ongeveer drie minuten tijd en kan al bij 140 tankstations in Nederland en bij meer dan 3000 tankstations in Europa. Rijden op CNG (maar dan ook echt de duurzame variant) betekent een CO2-reductie van 80% ten opzichte benzine en 75% ten opzichte van diesel.
De verbranding van CNG is veel schoner dan van diesel en de uitstoot van NOx (soort van stikstof dat verzuring en vermesting veroorzaakt en speelt een rol in de fotochemische smog) en fijnstof daardoor veel lager. Diesel en benzine worden met tankwagens over de weg vervoerd. Het transport van CNG gaat via ondergrondse gasleidingen, nog een bijkomend voordeel, de wegen zijn immers al vol genoeg.
De aanschafprijs is ongeveer gelijk aan benzinemodellen van dezelfde modellen en in de meest gevallen lager dan met een dieseltank. Net als bij auto’s die op LPG rijden, betaal je ten opzichte van een benzineauto wel meer wegenbelasting, maar door het lage aardgasverbruik en de goedkope brandstof ben je vanaf zo’n 9.000 km/jaar al voordeliger uit.
Blauwe diesel
In steeds meer steden is het not done om met een dieselauto rond te rijden. Diesel wordt gezien als de meest vervuilende brandstof, vooral door het hoge percentage NOx. Maar er is een alternatief voor de fossiele diesel: Blauwe diesel. Blauwe diesel is echt blauw van kleur en wordt vervaardigd van afvalproducten van de voedingsmiddelenindustrie, zoals oud frituurvet. Biologisch afbreekbaar én het kan in elke dieselmotor worden gebruikt.
Her en der verschijnen er benzinestations die blauwe diesel verkopen, vooral in Friesland wordt deze variant steeds meer aangeboden. “De voordelen van blauwe diesel? De besparing op de uitstoot van het schadelijke broeikasgas CO2 is 90 procent ten opzichte gewone diesel. En verder komt er ook veel minder koolstofmonoxide uit de uitlaat”, zegt Pieter Zonneveld, verkoopdirecteur van Neste, de producent van de blauwe diesel. (bron: NOS)
Blauwe diesel is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de ‘klassieke’ diesel. “Of dat een probleem wordt? Ik denk het niet. In Finland zien we ook dat consumenten het ervoor over hebben. Dus waarom niet in Nederland? Hier beseffen automobilisten toch ook dat we iets moeten doen tegen de klimaatverandering, willen we op de langere termijn droge voeten houden”, aldus Neste. “Veel particulieren zullen de keuze maken om blauwe diesel te tanken. Ondanks dat prijsverschil.” (bron: NOS)