Mobiliteit in de toekomst
Wat gaat de toekomst ons brengen op het gebied van mobiliteit? Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen op dat gebied. Zelfrijdende auto’s, elektrische fietsen, elektrische auto’s en het rijden op waterstof, het zijn nog maar een paar voorbeelden. Het is moeilijk om een beeld te vormen hoe de toekomst eruit zal zien op dit gebied. Wel zien we dat de ontwikkelingen razendsnel gaan.
De behoefte van mensen om veilig, snel en makkelijk te kunnen reizen blijft bestaan. Evenals dat dit geldt voor bedrijven die hun goederen snel en betrouwbaar op de plaats van bestemming willen bezorgen.
Vooruitkijken
Wie had gedacht dat er inmiddels zoveel mensen een e-bike bezitten, dat auto’s zelf kunnen inparkeren, dat we kunnen rijden op waterstof? Als we vooruitkijken is de verwachting dat het vervoer voor een groot deel emissievrij is. Dat er vaker gekozen wordt voor de trein wanneer het gaat om bestemmingen die binnen zes uur te bereiken zijn. De verwachting is dat de verkeersveiligheid steeds groter wordt. De veranderingen op het gebied van duurzame mobiliteit vragen om anders denken en het op een andere manier inrichten van vervoersoplossingen. Oplossingen die zo min mogelijk belastend zijn voor het milieu. Het biedt daardoor mooie kansen voor bedrijven om allerlei innovaties te ontwikkelen. We zien dat bedrijven en organisaties elkaar hierin opzoeken. Door het maken van verbindingen versterken zij elkaar en dit komt ten goede aan de verder ontwikkelingen.
Mobiliteit is belangrijk
Mobiliteit is voor mensen belangrijk. Het is van invloed op de samenleving en de economie. Bereikbaarheid zorgt ervoor dat mensen elkaar kunnen ontmoeten, mensen kunnen werken en economisch gezien de welvaart sterker wordt.
Met het oog voor het milieu is het denkbaar dat mensen binnen steden steeds vaker kiezen voor het nemen van de trein, bus, tram, de fiets of om te gaan lopen. Verder zien we dat er ingezet wordt op deelconcepten, de deelauto en deelfiets zijn mogelijkheden om het vervoer duurzamer te maken. Er is nu een opmars gaande van groene vervoersoplossingen voor de zogenaamde last mile, het laatste stukje van bezorging binnen de steden waar vervoersdiensten steeds meer te maken krijgen met milieuzones.
Klimaatakkoord
In het klimaatakkoord zijn afspraken over mobiliteit vastgelegd. Hier vinden we ook de visie en ambitie 2050. De missie van de deelnemers aan de Mobiliteitstafel is: Zorgeloze mobiliteit, voor alles en iedereen in 2050. Geen emissies, uitstekende bereikbaarheid, toegankelijk voor jong en oud, arm en rijk, valide en mindervalide. Betaalbaar, veilig, comfortabel, makkelijk én gezond. Slimme, duurzame, compacte steden met optimale doorstroming van mensen en goederen. Mooie, leefbare en goed ontsloten gebieden en dorpen waarbij mobiliteit de schakel is tussen wonen, werken en vrije tijd.
De belangrijkste afspraken
Duurzame energiedragers
– Elektrificeren (via batterij, waterstof of zonnecellen).
– Biobrandstoffen: duurzaam geavanceerde brandstoffen worden in Nederland ontwikkeld en geproduceerd. Vooral daar in te zetten waar elektrificering (nog) niet mogelijk is.
Elektrisch vervoer
– Elektrische personenauto’s: de personenauto zonder uitstoot wordt al voor 2030 normaal. Vanaf 2030 zijn er alleen nog elektrische personenauto’s nieuw te koop. Naast batterij-elektrische personenauto’s rijden er dan ook voertuigen op waterstof of zonnecellen.
– Laadinfrastructuur: in 2030 zijn er ongeveer 1,8 miljoen laadpalen beschikbaar.
Verduurzaming logistiek
– Emissieloos transport: alle (circa 5000) OV-bussen zijn voor 2030 100% emissieloos. Datzelfde geldt voor bouwverkeer (waaronder bestelbusjes) en mobiele werktuigen.
– Emissievrije zones in de stad: duurzaamheid en bereikbaarheid gaan bij mobiliteit hand in hand bij de inrichting van openbare ruimten. Er komen steeds meer zero-emissie zones in steden. Daar krijgen lopen, fietsen en openbaar vervoer voorrang.
– De logistieke sector gaat ook verduurzamen, onder andere door ketenoptimalisatie. Door optimale bevoorrading in logistieke hubs net buiten de stad, ontstaan mogelijkheden voor zero emissie in de stad. Dit leidt tot een reductie van dertig procent van de CO2-uitstoot door achterland en continentaal vervoer in 2030.
– Ook (zwaar) transport, vliegverkeer en scheepvaart moeten emissieloos worden.
Verduurzaming personenmobiliteit
– Om de zakelijke personenmobiliteit te verduurzamen kan worden gedacht aan onder andere het invoeren van selectief parkeerbeleid, overstappen naar volledig elektrische auto’s van de zaak, OV-abonnementen (privé en zakelijk), stimuleren fietsgebruik, bonus-malus bij invoering mobiliteitsbudget en verstrekken van mobiliteitskaarten voor leaserijders.
– Fietssnelwegen worden beter verbonden, autodelen wordt nog gemakkelijker, maar ook combinaties van mobiliteitsvormen worden beter inzichtelijk gemaakt door apps/open data.
– Zo zorgen we samen voor acht miljard minder zakelijke (auto)kilometers in 2030.
Financiële afspraken
– Belastingen worden zo aangepast dat ze burgers en bedrijven helpen in de overstap naar schone en slimme mobiliteit, zoals lagere autobelastingen (BPM, MRB) plus een aanschafsubsidie voor emissieloze personenauto’s.
De precieze afspraken zijn terug te vinden via de link: https://www.klimaatakkoord.nl/mobiliteit/documenten/publicaties/2019/06/28/klimaatakkoord-hoofdstuk-mobiliteit. Via de link is het hoofdstuk Mobiliteit te downloaden en te lezen. Het klimaatakkoord werd op 28 juni 2019 door het kabinet gepresenteerd.