N366: Veiligheid voorop
Vanaf de N33 en vanuit Veendam kiezen dagelijks vele automobilisten voor de provinciale weg N366. De huidige N366 is in enkele decennia in delen opengesteld en geworden tot de huidige weg. Het eerste gedeelte van de weg, tussen Veendam en Nieuwe Pekela is aangelegd in de jaren 50 van de vorige eeuw. In de jaren ‘60 kreeg het stuk tussen Nieuwe Pekela en Alteveer een make-over. Ernaast verscheen een parallelweg, zodat het ‘langzamere’ verkeer ook nog op de plek van bestemming kon komen. Rond 1970 was met klaar met het gedeelte tussen Alteveer en Stadskanaal, ter hoogte van de huidige afslag Stadskanaal-Noord. Dit zorgde voor een veel beter verbinding tussen Veendam en Stadskanaal, iets waar lang naar uitgekeken was.
Pas in 1981 werd begonnen met de aanleg van het gedeelte tussen Stadskanaal en Ter Apel. In het voorjaar van 1986 kon het gedeelte Musselkanaal – Ter Apel worden opengesteld. Na nog eens drie jaar bouwen werd de weg officieel geopend op 30 augustus 1989.
Ondertussen werd ook aan de bestaande weg gewerkt. Om Nieuwe Pekela enigszins te ontlasten van de toename van verkeer, werd de weg op een nieuw tracé buiten het dorp om geleid, deels met gescheiden rijbanen. Dit om een eventuele toekomstige verdubbeling mogelijk te maken. In 1989 werd dit nieuwe tracé grotendeels opengesteld. In 1992 werd de weg ter hoogte van de afslag Ommelanderwijk opnieuw ingericht. De weg kreeg tussen Veendam en Ommelanderwijk gescheiden rijbanen, zodat ook hier alvast op een toekomstige verdubbeling van de weg kon worden ingespeeld.
De provinciale weg N366 tussen Veendam en Ter Apel was jarenlang één van de meest onveilige wegen in de provincie Groningen. De afgelopen en de komende jaren werk(t)en provincie Groningen, de gemeenten Pekela, Stadskanaal, Veendam en Westerwolde, Politie Noord-Nederland en het Openbaar Ministerie samen om de verkeersveiligheid op de weg te verbeteren.
Wegvak Veendam-Nieuwe Pekela
De N366 wordt tussen Veendam en Pekela verbreed en verdubbeld. De weg krijgt twee rijbanen met ieder twee rijstroken. De verdubbeling is nodig vanwege het vele verkeer dat tussen Veendam en Nieuwe Pekela rijdt. Voor de extra rijbaan maakt de provincie ruimte aan de zuidkant van de weg, omdat aan de noordkant grote leidingen liggen. De grond die nodig is voor de extra ruimte, wordt door de provincie van de grondeigenaren gekocht. Aan weerszijden van de weg worden de bermen verbreed en er komen bomen te staan. Doordat de bermen straks breder zijn, kunnen de bomen verder van de weg worden geplant.
De voorbereidende werkzaamheden zijn begin 2016 gestart en in fasen uitgevoerd. In 2016 is een nieuwe sloot gegraven aan de zuidkant van de weg en is een deel van de bomen tussen Veendam en Nieuwe Pekela verplaatst. In februari 2017 haalde de provincie nog meer begroeiing weg op dit wegvak. Ook tussen Nieuwe Pekela en Alteveer is begroeiing weggehaald. Klik op onderstaande tekening om te zien op welke locaties dat precies gebeurt. De verdubbeling start naar verwachting na de zomer van 2018. De start is uitgesteld in verband met vertraging in de grondaankoop en bij het aanleg van kabels. Hierdoor heeft het verkeer tussen Veendam en Nieuwe Pekela nog een tijdje te maken met drukte tijdens de ochtend- en avondspits.
Pekela-Zuid
De aanpak van de N366 is voor het grootste deel al gereed en de provinciale weg is al bijna een volledige autoweg. Een van de laatste projecten is de aanpak van de kruising bij Pekela-Zuid. De provincie Groningen gaat deze kruising ongelijkvloers maken, om de veiligheid en doorstroming van het verkeer te verbeteren.
In het oude ontwerp werd zoveel mogelijk uitgegaan van de bestaande situatie bij Pekela-Zuid. Dat bleek bij het uitwerken van het ontwerp niet geschikt. De invoegstrook voor verkeer vanuit Nieuwe Pekela richting het zuiden bleek niet lang genoeg. Door de scherpe bocht in de huidige oprit heeft het verkeer, zeker vrachtverkeer, veel tijd en dus ruimte nodig om met gepaste snelheid te kunnen invoegen. Die ruimte was er niet in het oude ontwerp en daarom zocht de provincie naar een alternatief.
In het nieuwe ontwerp legt de provincie zowel aan de noordkant als aan de zuidkant van de huidige kruising een nieuwe op- en afrit aan. De nieuwe afrit van de N366 naar Nieuwe Pekela komt op de plek van de huidige op- en afrit, die verdwijnt. Alle op- en afritten sluiten straks door middel van een rotonde aan op de onderliggende weg, de Onstwedderweg. De rotonde aan de zuidkant komt in het verlengde van de rotonde aan de noordkant te liggen.