Straks nog sneller op de N33
Oké, de titel hierboven is wat misleidend en wie alleen de koppen leest, zou kunnen denken dat 100 kilometer per uur niet meer de maximumsnelheid zal zijn. Maar natuurlijk is het dat nog altijd. N33 wordt geen A33, daar was het niet om te doen. Wat wel goed is om te weten: Bij Veendam hoef je straks minder lang te wachten bij de oprit naar de N33. Hoef je niet meer te hard te rijden om op tijd op je werk te komen.
Begin 2017 werd er al begonnen met het herplaatsen van aardig wat bomen tussen Veendam en Nieuwe Pekela langs de N366. De aanvoerroute vanuit o.a. Emmen, Ter Apel en Stadskanaal richting de N33 wordt verdubbeld. Tenminste, tussen Nieuwe Pekela en Veendam. Maar sinds begin vorig jaar tot nu is er nog geen extra laag asfalt bijgekomen. Toch lijkt er nu schot in de zaak te komen.
Eind oktober wordt er begonnen met de verdubbeling en duurt tot de zomer van volgend jaar. De verdubbeling is nu nog niet gestart, maar er vinden op dit moment al wel werkzaamheden plaats langs de weg. Dat heeft te maken met een ondergrondse pekelleiding. Onder de N366 door loopt een leiding waarmee zout uit Zuidwending naar de zoutfabrieken van AkzoNobel Specialty Chemicals in Delfzijl wordt getransporteerd. In verband met de verdubbeling van de N366 moet die pekelleiding worden verlegd. De werkzaamheden zijn vanaf de weg te zien, maar hebben geen invloed op het verkeer. Het werk aan de pekelleiding is eind oktober klaar. Daarna start de verdubbeling van de N366.
Goed nieuws voor diegene die van of naar Oost-Groningen moeten rijden. Hoewel filevorming een groot woord is, merkte je de laatste jaren een toename in de drukte, mede veroorzaakt door een florerende economie. Het komt geregeld voor dat het verkeer uit de stad Veendam, of vanaf beide richtingen N33, met zijn allen klem komen te zitten bij het begin van de rijksweg. Overigens is het al een hele vooruitgang geweest dat de op- en afritten naar de N33 enkele jaren terug zijn opgeleverd. Wie herinnert zich nog de stoplichten bij het binnenkomen van Veendam? In vergelijking met toen is er absoluut geen klagen over de doorstroom van het verkeer.
De toekomst is evenwel dichterbij dan je denkt en om de toekomstproblemen voor te blijven, wordt er door Provincie en Rijkswaterstaat vooruitgedacht. Het eerste gedeelte N366 blijkt uit metingen het drukste gedeelte te zijn, niet alleen van de N366, maar van alle rijkswegen in de provincie – en daarom is er, inmiddels al vijf jaar geleden, nagedacht over de verdubbeling.
De weg krijgt twee rijbanen met ieder twee rijstroken. Voor de extra rijbaan maakt de provincie ruimte aan de zuidkant van de weg, omdat aan de noordkant grote leidingen liggen. De grond die nodig is voor de extra ruimte, wordt door de provincie van de grondeigenaren gekocht. Aan weerszijden van de weg worden de bermen verbreed en er komen bomen te staan. Doordat de bermen straks breder zijn, kunnen de bomen verder van de weg worden geplant.