Veerdienst Schotland-Eemshaven
Het streven is om in april 2020 de eerste vaart van de veerdienst tussen Schotland en de Eemshaven uit te voeren. Het was de bedoeling dat de eerste vaart van de veerdienst tussen het Schotse Rosyth en de Groningse Eemshaven in oktober dit jaar zou uitvaren. Dit is om verschillende redenen verplaatst naar begin volgend jaar. Het Schotse bedrijf wil zich met de komst van de veerdienst voorbereiden op de Brexit.
Schotland was al sinds 2010 op zoek naar een haven op het vaste land van Europa. In 2010 verviel de veerdienst naar het Belgische Zeebrugge en sindsdien maken Schotse bedrijven gebruik van de verbinding tussen het Engelse Dover en het Franse Calais. De naderende Brexit is voor de Schotten reden om naar een nieuw alternatief te zoeken. De Schotten houden bij de plannen voor de veerdienst een mogelijke afscheiding van het Verenigd Koninkrijk nadrukkelijk in het achterhoofd. Een onafhankelijk Schotland, dat lid is van de EU zou makkelijk handel kunnen drijven met de rest van de EU als ze een eigen bootverbinding heeft. Het is de bedoeling dat er dagelijks veerboten tussen de Eemshaven en Rosyth gaan varen. De overtocht zal wel zo’n twintig uur duren. Daarna is het een halfuur met de auto naar Edinburgh en één uur naar Glasgow.
Het zou hier gaan om een van de grootste scheepvaartprojecten uit de geschiedenis van de Eemshaven. Tec-Farragon verwacht dat zij naast de veerdienst te gebruiken voor vrachtvervoer ook toeristen kunnen aanspreken uit Nederland, Duitsland en Denemarken. Nu is het mogelijk om per boot op de ferry van IJmuiden naar Newcastle te varen. Dit is een overtocht van bijna zestien uur met een overnachting aan boord. Vanaf Newcastle is het dan nog twee en een half uur rijden richting de hoofdstad van Schotland, Edinburgh. De bootreis tussen de Eemshaven en Rosyth zal zo’n twintig uur duren. Eenmaal aangekomen in Rosyth is het nog een half uur rijden naar Edinburgh en ben je binnen een uur in Glasgow.
In de Eemshaven moet nog het een en ander gebeuren. Er is bijvoorbeeld nog geen douanekantoor waar vertrekkende en aankomende passagiers zich kunnen melden. Ook wordt er gekeken of er voldoende parkeergelegenheid is.