Zorgen in de zorgsector blijven de kop opsteken
De zorgpremie is in 2022 flink gestegen. De reden van deze stijging is de toename van de vergrijzing en de toename van chronisch zieken. Dit jaar blijft het eigen risico wel hetzelfde. Soms is het mogelijk om bepaalde zorgvormen toe te voegen aan de vrijstelling voor het eigen risico. Het kan dan gaan om dieetpreparaten of preventieprogramma’s die gezondheidsproblemen kunnen voorkomen.
De herstelzorgregeling is dit jaar verlengd voor mensen met langdurige klachten na een besmetting met het coronavirus. Wanneer daar sprake van is komt er een aantal vergoedingen boven op de basisverzekering. Het gaat dan om fysiotherapie, ergotherapie, dieetadvisering en logopedie. Deze herstelzorg zorgt ook voor een toename van de zorgvraag.
De zorgsector staat nog steeds onder grote druk
De druk op het zorgpersoneel blijft hoog. Dit wordt veroorzaakt door een aantal factoren. De aanvraag voor inhaalzorg, ontstaan door het uitstellen van zorg tijdens de coronacrisis, de blijvende vraag naar zorg en een tekort aan zorgpersoneel maken de wachttijden alleen maar langer. Dit tot grote zorg van iedereen. Wie zorg nodig heeft wordt het liefst zo spoedig mogelijk geholpen, maar als de capaciteit voor het bieden van hulp te weinig is dan kun je daar niet veel aan doen. Op het huidige personeel dat in de zorg aan het werk is moeten we zuinig zijn. Zij hebben ook een limiet tot welke hoogte ze kunnen blijven werken. Als er te veel druk komt en het personeel het niet aankan, zullen er meer mensen gaan uitvallen en nemen de problemen alleen maar toe.
Niet alleen in de ziekenhuizen hebben mensen te maken met lange wachtlijsten, ook bij de GGZ worden de wachtlijsten alleen maar langer. Het gevolg van de oplopende wachtlijsten bij de GGZ zorgt er weer voor dat er steeds vaker een beroep wordt gedaan op de praktijkondersteuner huisartsenzorg GGZ (poh-ggz). De poh-ggz geeft vooral advies en voorlichting en kortdurende behandelingen. Wanneer nodig verwijzen zij een patiënt door naar de reguliere en specialistische GGZ. Binnen de GGZ zien we dat er een grote vraag is naar hulp van jongeren. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat het dan vooral gaat om jong volwassenen tussen de 18 en 25 jaar. Alle coronamaatregelen hebben flink huisgehouden in de mentale gezondheid van jongeren. Met de aanwas van deze nieuwe groep zorgvragers nemen de wachtlijsten binnen de GGZ niet af. Ook binnen de GGZ is een tekort aan behandelaren.
De situatie in de zorg van nu geeft goed aan wat ons binnen een aantal jaar te wachten staat. Het aantal mensen dat zorg nodig heeft zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Helaas zien we ook dat het aanbod van zorgpersoneel niet toeneemt of in ieder geval niet snel genoeg om aan de toenemende zorgvraag te voldoen. Er wordt gekeken op welke manier, het werken in de zorg, aantrekkelijker gemaakt kan worden.
Zorgsector in de toekomst
Het ziet er niet heel rooskleurig uit voor de zorgsector met de alleen maar toenemende zorgvraag, het personeel dat niet lijkt toe te nemen, de vergrijzing en de werkdruk voor het werkend personeel. Hoe zal de zorg er in de toekomst uitzien? Daarnaast zullen de verwachtingen van patiënten en zorgverleners van de mogelijkheden in de gezondheidszorg waarschijnlijk ook gaan toenemen. Er is een aantal technologische ontwikkelingen die de zorg in de toekomst veiliger, goedkoper, sneller, efficiënter en effectiever maken. Alleen zal het toepassen van deze ontwikkelingen de zorg wel duurder maken, maar er kan wel sneller en efficiënter worden gewerkt. Dit maakt weer dat de zorg aan die kant goedkoper wordt.
Zo zal digitalisering een belangrijke rol gaan spelen in de zorg. Een voorbeeld van de digitalisering binnen de zorg is het online een afspraak maken. Dit zien we nu al steeds vaker. Veel mensen zijn hier ook al aan gewend en vinden dit normaal. Maar de digitalisering kan nog verder doorgetrokken worden. Denk bijvoorbeeld aan een consult via een online afspraak, zelfdiagnose via apps en zorgrobots. Ook kunnen gescande documenten met behulp van speciale en slimme software, worden herkend en in het dossier van de juiste patiënt worden geplaatst. Verder kunnen de gegevens makkelijker uitgewisseld worden. Het elektronische patiëntendossier dat hiervoor gebruikt wordt, EPD, kan alleen verstuurd worden als jij daar toestemming voor hebt gegeven. Toestemming geven hiervoor kan via ikgeeftoestemming.nl. Hier vind je ook veel informatie bij ‘de veel gestelde vragen’. Om de patiënt zelf meer inzicht en controle te geven over zijn eigen medische gegevens is ‘MedMij’ in het leven geroepen. MedMij heeft regels gemaakt voor het veilig uitwisselen van medische gegevens. Kijk voor meer informatie op www.medmij.nl. Iedereen kan met MedMij zijn/haar eigen gegevens inzien en kan tevens aangeven welk soort gegevens met welke zorgaanbieders uitgewisseld mogen worden bij behandeling.
eHealth
Digitale toepassingen in de zorg wordt eHealth genoemd. Het gaat dan om het gebruik van informatie- en communicatietechnologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidzorg. Via de computer kunnen uitslagen worden gecommuniceerd, diagnoses worden gesteld en informatie worden uitgewisseld. Deze manier van werken draagt bij aan betaalbare, toegankelijke en kwalitatief goede zorg. Ook krijgt de patiënt meer de eigen regie over zijn zorg. De Rijksoverheid wil het gebruik van digitale toepassingen voor zorg en ondersteuning stimuleren en moedigt het opschalen van digitale zorg aan. In vergelijking met het buitenland maken we in Nederland al veel gebruik van digitale zorgtoepassingen. Het maakt de zorg goedkoper en kan oplossingen bieden voor het groeiende personeelstekort.
Mentale gezondheid onder jongeren en jongvolwassenen staat onder druk
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de mentale gezondheid van veel mensen onder druk staat. Vooral onder de jongeren en jongvolwassenen neemt die toe. Het kabinet is daarom gestart met een brede beweging voor betere, mentale gezondheid met de kabinetsaanpak ‘Mentale gezondheid: van ons allemaal’. De aanpak geldt voor iedereen, maar er is ook specifiek aandacht voor jongeren en jongvolwassenen en mensen in een kwetsbare positie. Deze maakt de aanpak van mentale gezondheid bespreekbaar en biedt handvatten om de mentale gezondheid te bevorderen en klachten te voorkomen of tijdig te signaleren. Met als doel ervoor te zorgen dat jongeren lekkerder in hun vel gaan zitten, werkenden met energie en plezier naar hun werk gaan en hun werk kunnen uitvoeren, en kwetsbare mensen extra ondersteuning krijgen waar nodig.
De coronacrisis heeft gezorgd voor een toename naar de vraag voor zorg bij mentale klachten. Nu was het al zo dat er al veel langer zorgen waren over de toename van zorgvragen voor mentale zorg, deze zorg is alleen maar toegenomen. Er worden al lange tijd hoge eisen gesteld aan mensen om te presteren en zelfredzaam te zijn. Scholieren voelen eveneens steeds meer druk op school. Daarnaast neemt de sociale steun en het wederzijds respect en de verbondenheid, binnen en tussen, groepen af en de druk op de arbeidsmarkt neemt toe. Depressie, angststoornissen en problemen met alcohol en drugs treffen jaarlijks zo’n 1,8 miljoen mensen in de leeftijdsgroep van 18 tot 65 jaar. Ongeveer 840.000 jongeren ervaren mentale uitdagingen en/of klachten. Maar liefst één op de vijftien jongeren in Nederland kampt met een depressie. De oplossing voor het verminderen en/of voorkomen van psychische problematiek ligt aan de ene kant bij het aanbieden van een hulptraject, maar daarnaast ligt de aandacht van de aanpak nadrukkelijk op leefgebieden waar mentale gezondheid extra aandacht verdient. Het stimuleren van zingeving en ontmoeting via bewegen, kunst en cultuur, meer aandacht voor prestatiedruk op school en het doorbreken van het taboe op burn-out klachten of het voorlichten van jongeren over het creëren van een goede balans in hun leven.